Er det din nye super diæt?

Klinisk Diætist Heidi Rydahl Jensen  gør sig her tanker om smarte diæter og giver gode tips til dig der vil tabe dig og hvordan du finder rundt i den store diætjungle 🙂 Det er værd at læse og lære lidt af 😉

Diæt billede

Er det din nye superdiæt?

 

Januar er gået i gang. Af en eller anden årsag er det sæson for vægttab, livsstilsændringer og at få gjort noget ved de ting, som du måske har haft et ønske om at ændre på i længere tid. Og det er der også andre, som har lagt mærke til. Inden længe bliver vi introduceret for de nye superdiæter, masser af råd, bøger, artikler, produkter og det ene mirakel efter det andet, som kan hjælpe os igennem. – Så hvad skal man vælge? Eller rettere – hvordan skal man sortere fra?

Nu skal du høre det nyeste nye

Sundhed og kost er efterhånden blevet sensationspræget. Det skal have nyhedsværdi, for at være interessant. Og man kan efterhånden vælge en del produkter på hylden. Mange af de nyeste påfund virker bestemt også for nogen, hvad enten det er 5:2, LCHF, Paleo eller andre som Dukan og Atkins, som dog efterhånden har mistet deres nyhedsværdi lidt. Men holder de i længden? Holder de, hvad de lover? Og er de til at leve med på en sund måde?

Dertil kommer diverse superfoods og nye eller gamle fødevarer, som får en revival i sundhedssøgelyset, og bliver tillagt nye sundhedsfremmende evner. Hvordan skal man dog få kogt alle budskaberne ned til noget, som man kan bruge i sin hverdag?

Nu skal vi vel også til at bruge havtorn?

Diverse medier er i højere grad med til at bidrage til forvirringen. Det ene forskningsresultat efter det andet præsenteres som det nyeste nye, måske med en ekspertkommentar eller to, men hvad skal vi bruge den viden til, hvis vi ikke kan omsætte det til vores hverdag? Sundhedsdebatten bliver for ukonkret og unuanceret – og for nuanceret! Og så efterlades vi ellers til os selv til at vurdere, om det er evidensbaseret og hvordan det kan have relevans for vores egen hverdag og sundhed. Der bliver set for meget på de små detaljer, men hvor er de konkrete redskaber? Hvor meget gør det dig egentlig ”sundere”, at få skyrsmoothie med havtorn og hørfrøolie til morgen, hvis du spiser for store mængder mad eller forkerte måltider på andre tidspunkter?

Et større billede

Mange fødevarer har gode egenskaber. Mange har knapt så gode egenskaber. Mange har mindre gode egenskaber, hvis man får dem i for stor mængde. Sund kost er et meget nuanceret billede – ikke ét sort hvidt! Dette gælder også vægttab. Avokado og nødder indeholder sunde fedtstoffer, men indeholder også mange kalorier. Mælk og frugt indeholder mange vigtige vitaminer og mineraler, men også simple kulhydrater i form af sukker – og dermed kalorier. Jeg kunne blive ved. Man bliver nødt til at se den daglige kost i et større billede – og med sund fornuft.

Et par råd med på vejen

Når man har samlet motivation til at gøre noget, til at handle, så er det meget vigtigt, at finde den rigtige tilgang første gang eller hurtigt revurderer den. Ellers går den måske tabt. Vil du tabe dig, så find ud af, hvor mange kalorier du må spise, og hvordan du fordeler dem bedst med sund fornuft. Du behøves ikke nødvendigvis skære kartofler, ris og pasta fra – og hvad med et par glas vin i weekenden?

Det er lettere sagt end gjort, men mon ikke du kan finde nogle fokusområder i din nuværende hverdag, som er værd at arbejde med, inden du omlægger hele din kost til LCHF eller kun lever af juice og smoothies? Et par råd med på vejen skal der til:

  1. Find noget der passer til dig! Til din hverdag. Til dit mål. Til dit behov. Ikke fordi, at det er det nyeste nye, eller din veninde har prøvet det, men fordi det passer til dig!
  2. Omsæt det til noget konkret. Find ud af eller få hjælp til, hvordan du omsætter løsningen til et reelt redskab i din hverdag. Hvornår, hvor meget, hvorfor?
  3. Tænk alt med måde. Få løsningen til at vare ved, ved at finde en god balance i din hverdag! Vær fokuseret og velovervejet med de ændringer, som du laver!

 

Kært barn mange navne?

Så når jeg siger, at du skal sortere godt og grundigt i sundhedsjunglen, og forholde dig kritisk til det, som du hører og ser, hvad har jeg så at byde ind med selv? Her kommer pointen måske – for den tilgang, som jeg har mest erfaring med virker, har hverken sensations- eller nyhedsværdi!

K1: ”Ih Inge, hvor ser du bare godt ud – har du tabt dig?”

K2: ”Ja, 15 kg, det har været så let og jeg er så glad for det – det passer lige til min hverdag!”

K1: ”Nææ, hvad har du været på?”

K2: ”Jeg har fulgt det der de 10 kostråd”

 

… Nej vel?

Det er bare ikke ”in” med de 10 kostråd (selvom de er ”nye”), sund fornuft og alt med måde. Måske skal vi relancerer med et nyt navn?

De 10 kostråd giver dig ikke hele svaret, men de giver dig en anbefalelsværdig tilgang. Og så kan det tilpasses til dig og med sund fornuft plukke her og der fra alle kure og superdiæter, hvis elementer herfra tiltaler dig. Så den passer til dig! Og med dokumenteret grundlag!

Og grunden til, at ingen af de dyrkøbte råd bringer os længere er, at vi alle er forskellige og har behov for forskellige ting.

Find en realistisk balance, som passer til dig! – har du svært ved at overskue det, så er det meget forståeligt, men så søg hjælp til, hvordan du kan ramme rigtigt første gang!

Så må jeg vende tilbage med et godt sensationsnavn – medmindre du har en ide?

Af Heidi Rydahl Jensen
Klinisk Diætist
DiætistHuset

Diæt billede

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *