Derfor har du Yoyo-vægt – af Maria Dior

Det her er lidt interessant 😉 Prøv at læse med om hvorfor din vægt går op og ned.

yoyovægt 1

 

Derfor har du Yoyo-vægt

Af Maria Dior

 

Har du prøvet at tabe dig over en periode, hvor du har spist efter en specifik kostplan, eller hvor du har været meget streng omkring din kost? Det er mange der kan sige ja, til dette spørgsmål. Men har du også forsøgt at tage det hele på igen, efter lidt tid? Det er du ikke alene om, og nu forklarer jeg hvorfor.

Vi mennesker trives under faste rammer, med de gode gamle vaner og vores simpelhed. Vi er dovne af natur, og instinktivt vil vi helst sidde ned og slappe af fremfor at dyrke motion, i tilfælde af at der skulle opstå akut fare hvor vi er nødt til at have energi til at kæmpe for vores liv. Vi er nogle rigtige vane-væsener. Så snart vi sætter os et mål som at tabe os, ved vi at vi er nødt til at investere tid og energi i det. Der skal planlægges, der skal laves anderledes mad end vi plejer, der skal diskuteres meget med vores undskyldninger når trangen til det søde kommer osv.

Det tager tid at tælle kcalorier, at smøre madpakke til arbejdet, at snitte grøntsager og at finde opskrifter. Den tid vi skal bruge på den nye ”kur” eller det nye mål, er tid vi tager fra andre gøremål og vaner vi har prioriteret tidligere. Det kan hende du er startet til fitness, eller begyndt at løbe. Den tid du bruger på det, er tid du har lånt fra dine gamle vaner. Det kan for eksempel være at du har plejet at se fjernsyn når du nu er ude at løbe, eller at du har plejet at hygge med dine børn, eller ses med dine veninder, hvor du nu er til træning. Fordi vi er vanedyr, er dette noget dit hoved ikke er særlig glad for. Din hjerne vil hele tiden forsøge at sabotere dine nye vaner, fordi det kræver hårdt arbejde og meget energi, som den, rent instinktivt, vil forsøge at spare. Så længe du er motiveret vil du have nemt ved at bede tankerne forsvinde, og holde fokus mod dit mål. Men det er også sådan at så snart du ikke ser resultater, eller du er nået i mål, vil din motivation dale, og du vil have svært ved at stå imod dine undskyldninger om at gøre som du plejer. Lige så stille falder du tilbage til dine vante vaner og omgivelser, og endnu et forsøg på at holde vægten eller tabe dig, er gået i vasken. Så snart der sker noget andet i dit liv, for eksempel at du bliver gravid, du mister dit arbejde, du skal flytte, du går ned med stress osv. Vil dit overskud til en stram kur forsvinde, og du vil helt automatisk flyde tilbage til dine gamle vaner, som er årsagen til din overvægt i udgangspunktet. Du skal derfor have en kost der tager højde for u-forudsigbarhed, for vel… hvis det er noget vi ved, er det at livet er u-forudsig bart.

Bare rolig, du er ikke alene. Det er ikke noget vi ønsker, men der er alt for mange hurtige kure og raske løsninger, der ikke er fordelagtige for et langvarigt resultat. Ikke fordi selve kostprincipperne eller kost reglerne virker, men simpelthen fordi man glemmer at arbejde på sine vaner.

Vi har alle forskellige værdier i livet, og for at føle at man efterlever de værdier, stiller man helt ubevidst nogle krav til sig selv.

Et eksempel kan være at man værdsætter sundhed og velvære. For at du føler dig sund skal en række krav være opfyldt. Disse krav kan feks være

  • Jeg skal træne mindst 3 gange i ugen for at betegne mig som sund
  • Jeg skal aldrig spise slik og kage
  • Jeg skal spise nøjagtig efter denne kur
  • Jeg må ikke falde i.

 

yoyovægt 2

Så snart du ”kun” kommer afsted til træning 2 gange i ugen, vil du føle dig usund, og tænke – så kan det hele bare være lige meget, og derefter ”falde i”. Det er vigtig at arbejde med sine krav for at undgå at støde på alt-eller-intet tankegangen. Prøv at vende dine krav om til mål; jeg føler mig sund hver gang jeg spiser grøntsager. Jeg føler mig sund hver gang jeg træner. På den måde vil du oftere føle dig sund, være stolt når du formår at spise rigtigt og dermed øge din motivation og succes følelse. Samtidig vil du ikke føle at alt kan være lige meget så snart du spiser et lille stykke slik.

Det andet du skal gøre er at begynde at kigge på din mentalitet og dine vaner.

Årsagen til at vi har yoyo vægt, er fordi vi glemmer at tage hovedet med. Det er dine tanker der styrer dine handlinger. Så istedetfor at kæmpe mod sukkertrangen og have lange diskussioner med dig selv daglig, bør du rydde op i dit mentale jeg, og lægge en plan over dine vaner, og hvilke vaner der skal ændres. Det tager tid at ændre sin livsstil, og det kræver meget arbejde. Lav én ændring ad gangen, så du ikke bliver overvældet af for mange regler og krav på en gang, og forsøg at være konsekvent med det éne ændring i noget tid, inden du tager for dig den næste. Få hjælp af en coach eller ernæringsfysiolog der ved noget om emnet, til at guide dig og rådgive dig i processen, det er en meget god investering, hvis du også har svært ved at holde vægten og tabe dig. Det er virkelig det værd, at bruge lidt ekstra tid på dit vægttab én gang for alle, end at tage på og tabe dig i perioder. Det er ikke så meget hvad du spiser det handler om når det kommer til at ændre sin livsstil, dine vaner og din mentalitet vil alligevel styre din kost i sidste ende, så det er her du virkelig kan se en forskel fra de andre kure du har været igennem tidligere. Det er her du skal ligge din energi.

yoyovægt 3

Og når det kommer til at være sikker på at din kost er den rigtige for dig, og at du ved at du har styr på hvordan du effektivt ændrer vaner, kan du suge til dig al min viden til mit gratis webinar på søndag kl 20.00, hvor jeg netop gennemgår dette. (læs mere her)

Send en mail til booking@fitfamily.dk, og du får et link til live udsendelsen af webinaret, hvor du har mulighed for at stille mig spørgsmål omkring PCO, vægttab, vaneændring mm.

Held og lykke med din livsstilsændring, jeg er helt sikker på at et bliver en succes, så længe du husker at fokusere på dine vaner.

 

Skrevet af Maria Dior
Ernæringsfysiolog
Personlig træner
Massør
Coach
Fitfamily.dk

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *