Anmeldelse af “Spis dig i balance”

Anmeldelse af “Spis dig i balance”

2 af vores  største og bedste kostvejledere, inden for PCO, har samarbejdet om denne bog. Det er Majbritt L. Engell og Ida Lysdahl Fahrenholtz. Og det er et absolut fantastisk stykke arbejde de har gjort. Jeg er vildt begejstret og kan kun takke Majbritt og Ida for at have lavet denne fantastiske bog.

Bogen bliver uden tvivl en ny bibel inden for PCOkredse. Vel egentlig den første bog der henvender sig 100% til alle PCOpiger. Altså ikke kun dem der er eller vil være gravide. Den er fuldstændig målrettet til kvinder med PCO og det gør bogen unik. Som en kvinde med PCO, føler jeg mig for første gang ikke sat ud på et sidespor og lige nævnt i en parentes. Nej, bogen er skrevet til mig. Det er virkelig en god følelses. Jeg er ikke længere alene med min PCO, når der ligefrem laves en bog om det;-) (At opskrifterne i bogen også kan bruges af folk, der gerne vil have stabilt blodsukker og en flad mave, det er jo fint, men denne gang kommer det i parentes – ha, ha)

Bogen indeholder stort set alt hvad man har brug for. Og det som jeg er mest glad for, er at den forklarer alt om PCOmaden, så det er til at forstå. Et fantastisk stykke værktøj til nye PCOpiger, men faktisk også meget brugbar for os der kender mere til PCOkosten.

Bogen starte med at forklarer hvad PCO og PCOS er. Det er beskrevet på en meget nem måde og er ikke for teknisk. Der også en forklaring på grundprincipperne for den PCO-venlige kost.

Afsnit 3 er om hvordan du kan spise dig i balance. De tre energikilder (protein, kulhydrat og fedt) bliver beskrevet. Især synes jeg, at her er det, der er skrevet om fedt interessant, og noget som normalt er svært at forstå. Der er en god liste over hvad du kan erstatte din normale kost med. Der er også en liste over hvad sukker gemmer sig under (melis, glukose osv.), samt en liste over hvordan du kan bruge de forskellige sødemidler. I det hele taget er hele det afsnit fyldt med gode råd og tips til at spise pcovenligt. Det gør det nemt og overskueligt:-)

4. afsnit hedder: Lev hver dag med PCO. Et helt fantastisk afsnit om hvordan du lever med de udfrodringer som PCO ofte giver. Der er bla. en super liste over hvad du kan sige til dine opgivelser, og forklarer om PCO. Du finder også en liste der hedder -Verden rundt på menukortet. En sjov men meget brugbar liste over hvad du kan spise f.eks fra det spanske køkken. Det gør det nemt at gå ud at spise eller rejse:-) Afsnittet handler også om at møde andre med PCO, så man ikke føler sig alene. Der må jeg med stolthed nævne at både www.pcoliv.dk og www.pconet.dk er nævnt:-) Det er fantastisk at blive værdsat på den måde:-)

Så når vi frem til opskrifterne. Der er over 100 rigtig gode og lækre opskrifter. Alt fra morgenmad, mellemhapsere, frokost, aftensmad og bagværk. Det ser ud til at være dejlige, inspirerende og smagfulde opskrifter.

Af opskrifter kan jeg nævne
Minitærter
Frokostkager
Pizza med Pepperoni
Græskarkernehummus
Pesto Orange
Ovnbagte grøntsager
Pastasalat med kylling, hindbær og mynte
Fiskesuppe
Rødkålsspaghetti med røget mørbrad
Sesampaneret flæsk med vovet persillesovs
Musaka
Minipølsehorn
Lyst kokosbrød
Græskarkerneboller
Nutellamuffins (guf, det lyder bare godt)
Cheesecake med hvid chokolade og bær.
Og mange, mange flere;-)

Der er selvfølgelig meget mere end det jeg har skrevet om her i denne anmeldelse. Der er så mange gode tips at jeg kun kan anbefale jer at købe bogen. At man endelig kan finde god vejledning og kæmpe hjælp i en bog, når man har PCO er absolut fantastisk.

Søndag kan du glæde dig til en af opskrifterne fra bogen – som bringes her på bloggen.

Om forfatterne.

Majbritt L. Engell er Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed og en Master i Fitness og Træning. I hendes Masterafhandling skrev hun om PCO: PCO-skolen et forandringsprojekt for kvinder med PCO. Sidenhen har hun kørt flere PCO-skoleforløb i Kost-klinikken.

Til dagligt er hun kostvejleder i Kost-Klinikken Immanuel og medejeraf Frk. Skrump og NetSlank. Majbritt er medforfatter til bestsellerne ”Spismaven flad”, ”Hold maven flad” og ”Når mor er på skrump” og Graviditetskogebogen. Hun er 34 år, Gift med Christian og har to drenge : Teo og Tor. Majbritt har en dyb passion for mad og madlavning og det at hjælpe kvinder i hormonel ubalance og dem som gerne vil tabe sig, både børn og voksne. Majbritt er freelance madskribent i Alt for damernes sund og slank. Se løbende hendes opskrifter i bladet. Læs også mere på frkskrump.dk og netslank.dk.

Ida Lysdahl Fahrenholtz (1986) er Professionsbachelorer i Ernæring og Sundhed med speciale i human ernæring, og har desuden skrevet speciale om PCO. Ida arbejder som kostvejledere i Kost Klinikken Immanuel i Hellerup, og er tilknyttet Frk Skrump og NetSlank som vejleder. Hun har udviklet opskrifter til flere diætbøger og bidrager også til hjemmesiden PCOliv.dk. Vi kender jo også Ida fra brevkassen på PCOnet.dk

Bogen er virkelig god og et absolut “must have”, hvis du har PCO(S). Du kan smugkigge lidt her http://issuu.com/gads-forlag/docs/94118996958b4385aa0c3413977e15e2?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Flight%2Flayout.xml

Interview med forfatterne kan du læse her https://pcoliv.dk/interview-med-forfatterne-til-bogen-spis-dig-i-balance/

1 thought on “Anmeldelse af “Spis dig i balance”

Skriv et svar