At holde motivationen til kost og aktivitetsændring. – af Karina Præstmark

Karina Præstmark er Certificeret id Lifecoach og har selv Pco. Hun giver her et par forslag til hvordan man kan holde motivationen på kostændringen og skriver lidt om accepten af PCO. Karina har selv været kampen igennem med blandt andet infertilitet som modstander. Tak for det gode indlæg Karina:-)

 

At holde motivationen til kost og aktivitetsændring.

Det kan være noget af en melding at få at man har PCO eller PCOS (fremover PCO) og det kan føles enormt uretfærdigt, at man skal kæmpe med denne tilstand, den følelse kender vi nok alle.

Men når de første rystelser har lagt sig og du tager beslutningen om selv at gøre noget ved det, kan det igen være rigtig svært at holde motivationen til en kost og aktivitetsændring.

Det er ofte noget af det jeg arbejder med mine klienter om, og jeg vil meget gerne videregive nogle af de vigtigste tip til netop dette.

Det jeg ser som det allervigtigste og det jeg vil starte med at bruge tid på er at skabe en platform for din ændring.
Når du har taget beslutningen om at foretage en ændring, kommer der nemlig alle mulige udfordringer der bliver meget lettere at håndtere hvis du har et stærkt fundament for din beslutning om en ændring.

Jeg er af den overbevisning at vi mennesker er indrettet sådan at vi går efter det, hvor vi oplever den umiddelbare glæde. Det er efter min mening også det der kommer i spil når kagen står foran os og vores tanker prøver at fortælle os at et enkelt stykke kage ikke skader noget som helst.

Det er den umiddelbare smag af sukker og sødme og alt det gode og der er ingen grænser for hvad vores tanker gør af krumspring for at give os selv ”lov” til at tage det stykke kage eller springe gåturen over. Men det er kun legalt i et øjeblik, for sammen med den umiddelbare glæde kommer der efterfølgende den dårlige samvittighed, tankerne der nu gør alt for at fortælle os hvor uduelige, svage og alt det vi lige pludselig er.

Men hvis man har en ordentlig platform er det lettere at afvise tankerne der prøver at overtale os til at starte med. Og det er det fordi platformen er en bevidsthed ind i hvad vi får ud af at vælge den anden vej en ”kagen”.

Ved at stille dig selv nogle få spørgsmål, kan du skabe den platform der skal til for at holde fast i dig selv og ændringen.
Først og fremmest er det en rigtig god ide at gøre dig klart hvad dit mål med denne aktivitets og kostændring er. Og jo mere konkret du er, jo lettere bliver det, det er i hvert tilfælde det jeg ofte oplever.

Så hvorfor vil du gerne denne kost og aktivitetsændring? Er det fordi du vil mindske de ubehagelige symptomer du oplever, så som øget hårvækst, infertilitet eller den hormonelle ubalance. Eller er det fordi du vil tabe den overvægt der er fulgt med tilstanden, eller noget helt 3. Hvad er det du helt konkret gerne vil opnå?

Jo mere konkret du er, jo lettere bliver det også at se hvor langt du er nået i forhold til dit mål. Hvis du for eksempel vil forbedre den hormonelle ubalance, kan man se hvor langt du er nået, på mange af de tal som blodprøverne for eksempel viser. Det samme er tilfældet hvis målet er at du gerne vil være fertil, her kan du se det på for eksempel blodprøverne som du kan sammenligne, eller om du opnår regelmæssig cyklus. Og sidst men ikke indst hvis målet er at smide overvægten, ja så kan du se dit fremskridt på vægten.

Og hvorfor er det så så vigtigt at kunne se fremskridtet Karina? Jo det er det fordi fremskridtet er med til at motivere dig. Hvis du gør en hel masse for at opnå et mål, men ikke oplever nogen fremgang, er den letteste udvej at give op.

Når du har fundet dit konkrete mål og gerne skrevet det ned, så spørg dig selv hvor vigtigt det er for dig. Hvis det er svært at sætte ord på, så prøv med tal, hvor vigtigt er det for dig at opnå dit mål på en skala fra 1-10?

Her har jeg set rigtig mange gå galt, for hvis du har fastsat dig et mål der egentlig ikke er vigtigt for dig, så er platformen der heller ikke til at støtte dig. Det vil sige at hvis du oplever at målet ikke er særligt vigtigt for dig, skal du måske overveje om hvad der kunne være endnu mere vigtigt for dig. Så forsøg at omformulere målet eller omlægge målet til noget der virkelig er vigtigt for dig.

En anden ide er også lige at tjecke hvem målet er vigtigt for? Jeg oplever nogle gange at mål sættes udfra hvad der er vigtigt for andre. For eksempel har jeg tidligere set en del træffe deres uddannelsesvalg udfra hvad deres forældre ønskede af dem, og så er motivationen for at gennemføre ikke så stor. Derfor er det vigtigt at det er dig selv der sætter målet, og at det er dig det er vigtigt for.

Og så til et sidste råd i denne omgang.
Når du har fundet dit mål og er kommet i gang, så sørg for at fejre dig selv undervejs. Med det mener jeg at anerkende selv de mindste fremskridt. Her bruger jeg ofte succeshistorier. Succeshistorier er de små og store succeser vi oplever på vej mod målet med vores kost og aktivitetsændring.

Nogen mennesker har brug for delmål for at kunne se succeserne, så overvej om det ville være en god ide. Ved kost og aktivitetsændringer, anbefaler jeg altid at man skriver selv de mindste succeser ned. Det kan være man har gået en tur, eller har lavet noget lækkert sundt mad, det ser jeg som en succes. Eller hvis man har tabt de første 2 kg, det er også en succes. Der er ikke nogen indsats der er for lille til at blive en succes.

OG hvorfor i alverden skal jeg skrive mine succeser ned? Det skal du fordi vores hjerne glemmer dem. Jeg har set så mange forsøge sig ved kun at have succeserne i hovedet, og mere end en gang har jeg måttet minde dem om hvor langt de er noget med det arbejde de har gjort. Men når succeserne er skrevet ned, bliver du mindet om dine fremskridt, dit hårde arbejde og den tilfredshedsfølelse du får når du har gjort noget godt, og det kan bære os rigtig langt.

Jeg håber at ovenstående er noget du kan bruge, og jeg vil rigtig gerne høre hvordan det virker for dig, også hvis det ikke gør, og der er noget andet der virker i stedet.

De bedste hilsner
Karina Præstmark
www.coachingpoint.dk
www.facebook.com/coachingpoint
kcp@coachingpoint.dk
tlf.: 60 64 83 12

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *