Brev til Mai-Britt Andreasen. Om træning, proteinbar og proteinpulver. Er Nupo f.eks ok?

En læser spørg i dag Mai-Britt til råds om proteinpulver og proteinbar i forbindelse med træning.

Hej Brevkasse

Jeg har et spørgsmål. Jeg træner en del og elsker at få en proteinbar. Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål.

Jeg kan se, frøken Skrump har skrevet om at Questbar er ok.
1) Ved du, om bodylabs superior bar
https://www.bodylab.dk/shop/su perior-mix-box-2758p.html
2) om Nupo meal bar er ok for PCO ramte?
3) Om dette proteinpulver er ok:
https://www.bodylab.dk/shop/bo dylab-whey-100-2983p.html

Hvis nej, hvilke er så?

Venlig hilsen
Amalie

 

—————————————————————————————–

 

Hej Amalie

 

Tak for dit spørgsmål, der har sat mig på lidt af et detektiv-arbejde.

Du skriver, at du træner en del, hvilket er dejligt at høre. Motion er virkelig godt for alle. Når du spiser din proteinbar, er det så efter træning, eller er det sådan frit over hele dagen, du gerne vil spise dem? Der er nemlig stor forskel på, hvordan kroppen reagerer på forskellige ingredienser/fødevarer, alt efter om vi lige har trænet intensivt, eller om vi har siddet på en kontorstol hele dagen. Lige efter træning har musklerne tømt ud i deres depoter, og de optager derfor nemmere næring – også uden at der sker en øgning i insulinniveauet. Har du siddet stille en hel dag, vil alt du spiser påvirke dit insulinniveau – selv proteinrige varer. Der er derfor mange hensyn at tage i svaret på dit spørgsmål.

I forhold til almen sundhed, så er det langt sundere med en håndfuld nødder, et stykke frugt, grønsagsstænger med dip eller en hjemmelavet müslibar. Det tænker jeg ikke kommer som et fuldstændigt chok for nogen. Men hvis du absolut vil have en proteinbar, så matcher indholdet i en Questbar stort set indholdet i Bodylabs Superior High Protein barer, så om du vælger den ene eller den anden gør ingen forskel.

Proteinindholdet i Nupos Mealbarer er højt, men der er også virkelig meget sukker i. Den første ingrediens på ingredienslisten, og dermed det der er mest af, er glukosesirup. Glukose påvirker blodsukkeret nærmest i samme sekund det rammer tungen. Til gengæld er Nupos barer proppet med vitaminer og mineraler, hvilket der ikke er i de andre barer.

Du spørger også ind til proteinpulver, og lige ved første øjekast er der egentligt ikke noget galt med det tilspurgte produkt. Men hvorfor er det, du ønsker SÅ MEGET protein? Hvorfor ikke lave en lækker shake/smoothie af friske råvarer i stedet? Protein er godt, ja, men det kan også blive for meget. Protein kan medvirke til en øgning i insulinniveauet, hvilket er en af årsagerne til langt de største symptomer som kvinder med PCOS har. Og hvis insulinniveauet øges uden at der egentligt er en sukkerbelastning i blodet, kan følgerne blive for lavt blodsukker, træthed, koncentrationsbesvær, m.v.

 

Hilsen
Mai-Britt Andreasen
Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed
Integrativ Coach og Terapeut
Stressmentor og -coach
Under uddannelse til Integrativ psykoterapeut

 

Har du et spørgsmål til Mai-Britt Andreasen, så kan du sende dit spørgsmål på nrebdahl2@gmail.com . Mai-Britt svarer på spørgsmål om kost, træning og det mentale i forbindelse med fertilitet, kost, træning osv.

 

.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *