Den PCOvenlige kost – hvad er det?

reding-woman-1070517-mI dag fik et indlæg på PCO Danmark mig til at tænke lidt over – Hvad er den PCOvenlige kost? Os der har haft PCO i rigtig mange år, tænker tilbage på “dengang” (vi snakker ikke mange år) hvor alt var inddelt i no go og “go”. Der var strenge restriktioner på hvad vi kunne spise og hvad vi ikke kunne.

Det var bogen “Spis dig gravid” af Charlotte Hartvig & Bjarne Stigsby, som udkom i 2009, der startede alt det med at en speciel kost kunne gavne os PCO piger. Så vi har meget at takke forfatterne for 😉 Det var første gang, at vi fik at vide at kosten måske kunne hjælpe på nogle af de dumme bivirkninger, vi render rundt med. For mig var det en meget revolutionerende bog at læse. Tænk at man kunne gøre noget selv. Tænk at man kunne få det bedre.Spis dig gravid

Jeg prøvede kosten af, men oplevede at det var super svært at leve efter. Opskrifterne i bogen er super kedelige (undskyld) og der fandtes ingen hjælp på nettet. Vi skal huske at vi er før LCHF og Low carb bølgen. Så mad med få kulhydrater fandtes ganske enkelt ikke. Især brød og kager var virkelig ikke eksisterende. Det var så der denne blog opstod. Lidt efter kom Madbanditten (heldigvis) til og nu findes der rigtig mange blogs om emnet 🙂

KISSkosten i “Spis dig gravid”, var svær at overholde for mig. Jeg var konstant sulten og det var svært at ramme fordelingen i hvert måltid. Men kosten hjalp mig rigtig meget. Symptomer som træthed, hovedpine, osv. forsvandt eller blev bedre. Så det gav jo blod på tanden 😉 Jeg fandt selv ud af at skrue op for fedtet. For det fungere jeg bedst med.

Siden da er der kommet mange nye bøger til og ikke mindst ny viden om PCO og kost. I starten mente man at enkelte ingredienser påvirkede blodsukkeret voldsomt, og kiggede ikke på at måltidet består at flere ingredienser. I dag viser den nyeste viden at man skal kigge på måltidet i helhed. Man skal have godt med fedt, protein og nogle kulhydrater.

Derfor er det at vi jævnligt diskuterer f.eks. gulerødder, kartofler osv. Hvis man spiser en kogt gulerod alene, så påvirker den blodsukkeret, men spiser man den i et måltid med fedt og protein, så er den ok engang imellem. Tilbage i 2009 var gulerod bandlyst – i dag er den ok engang imellem 🙂 Så hurra for den nye viden 😉

gulerødder

Ved at vi kigger på måltidet som helhed, er vi altså blevet mere frie i vores valg, men det kræver også at vi mærke på vores krop og lytter til den. Vi skal også have en del viden om hvordan de forskellige fødevare påvirker vores krop 🙂

En stor ting som vi i dag ved – er at fedt er sundt for os. Bare dengang i 2009 var man stadigvæk fedtforskrækket, så det er meget nyt og for os der i 40 år  har levet med at fedt er farligt, har det krævet en del tilvænning 😉 Men jeg har oplevet at min krop trives rigtig godt på fedt. Jeg føler mig mæt og fyldt. Og det har jeg ikke gjort i over 40 år 😉 Hvor meget fedt vi skal have, ja, det er eksperterne så uenige om. Det er det der virker for mig. For andre vil det helt sikkert være anderledens 🙂

Her er nogle af de kosttyper som eksperterne anbefaler

Fødevarestyrelsens anbefaler Almindelig vægttabskost  til os PCOpiger. Nogen har svært ved den kost og reagere på den, men det virker også for mange. Den går i grove træk ud på 45-50% kulhydrat, 25-30% fedt, 15-25% protein. Du kan også læse mere om anbefalingerne her

KISSkosten af Bjarne Stigsby. Der holder man stadigvæk på fordelingen fra 2009. Altså 33% fedt, 33% protein og 33% kulhydrat. Denne kost kan du kun modtage vejledning i hos Bjarne Stigsby. Men man kan finde hjælp i bøgerne “Spis dig gravid”, “Spis dig rask” og “Spis dig fra Diabetes”.

LCHF er en kost hvor du får rigtig mange grøntsager og meget fedt. Du fjerner alt korn, brød, pasta, ris osv. Du bliver mæt at fedt og ikke af kulhydrater.

Spis dig i balance fra Frk. Skrump. Sætter fedt indtaget lidt op. Her mener man at fedt er din ven 🙂 Man skal have minimum 25 g mufa om dagen. Du skal også fyldes godt op af proteiner og grøntsager. Det er samtidig også en kost der er sammensat af nogle af Danmarks førende diætister indenfor PCO. De har rigtig meget erfaring på området. Det er bla. forfatterne bag bøgerne “Spis dig i balance”, “Diabeteskuren”, “Vis bare arme” og mange flere 😉

Sidste nye skud på stammen er Diætistens Low carb. Her er energifordelingen 20-40% kulhydrat, 30-40% protein og resten fedt. En kost der giver god frihed og mulighed for det meste 🙂 Hanne Juul har også rigtig stor erfaring med os PCOpiger. Denne kost og “Spis dig i balance” minder meget om hinanden.

Forside Diætistens Low Carb Forside Pressen_small

Der findes uden tvivl flere kosttyper der anbefales til os PCOpiger, men disse er de vigtigste og dem der bliver snakket mest om. Det der er generelt for dem alle er at de anbefaler at vi skære ned på kulhydraterne. Hvor langt vi skal ned i kulhydrat er de derimod lidt uenige om. Og det er her at vi PCOpiger skal lytte til os selv. Hvad passer til os? Hvad kan vi overholder? Hvad passer til vores livsstil osv. Det kan være et svært valg og ikke mindst svært at vejlede i. Men diætisterne er vores vejledere og der er rigtig god hjælp at hente.

For at vende tilbage til overskriften om hvad der er  PCOkost – så findes der ikke et svar. Det gjorder der engang og mange på de sociale medier “vejleder/guider” stadigvæk efter det.  Så når du f.eks spørg i en Facebook gruppe – må jeg spise gulerødder”. Så husk at det er svært at svare på 🙂 Især fordi at dem der svarer ikke er diætister og ikke sidder med den opdateret viden 🙂 Nogle gang forvirre det mere end det hjælper. Det skal vi der sidder og forsøger at hjælpe også huske 🙂

Nogen PCOpiger skal tabe sig, nogle er undervægtige og andre normalvægtige. Og vi forbrænder forskelligt. Motion, arbejde osv. spiller også ind. Så vi er alle unikke.

Træning
Vi ved også i dag at træning er en meget vigtig del af få det bedre som PCOpige. Du skal ud og rører dig 🙂

yoga-1199543-m

 

Konklusion
Der findes ikke én rigtig PCOkost. I dag findes der den individuelle PCOkost og hurra for det. I dag skal du mødes af de professionelle diætister som den kvinde DU er. Ingen standard kost. Selvfølgelig kan man trække på erfaringer. Men basis er viden. Viden om hvordan fødevarer reagere i kroppen. Du skal især ud og vælge hvilke professionelle diætister/vejledere du vil lytte til og følge.

Hvad kan du gøre?
Start stille og roligt hvis du vil gøre noget ved din kost. Lav ikke mange og svære ændringer på en gang. Læs nogle af de gode bøger der findes. Start gerne med de nyeste. Kontakt gerne en diætist, der kan hjælpe dig. Vigtigst af alt er at du skære ned på kulhydraterne. Altså væk med de hurtige kulhydrater (hvidbrød, hvid pasta, kartofler, ris osv.) Og tænk stabilt blodsukker.

Der findes en kost der rigtig for dig, men du skal selv finde den. Du må prøve af hvad der fungere for dig. Bare husk at gå efter stabilt blodsukker, for det er helt sikkert vejen frem. Din krop er unik og fortæller dig ofte hvad den har brug for og hvad den har dårligt af. Lær at lytte.

Overstående er helt og holden min egen mening og tolkning 🙂

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *