Hvad gør du med kosten, når du ikke har overskud?

questions-960692-mEngang imellem har vi alle periode, hvor vi bare ikke har overskud til at tage os at vores kost. Det kender jeg fra mig selv. Der er vi kvinder med PCO ekstra udfordret, for hvad gør vi så? Det er svært at finde færdige produkter i butikkerne, på grillen og i kantinen. Der sker også et eller andet i os, når vores energi falder – så er det at vores kroppe får lyst til hurtige kulhydrater og det bliver ekstra svært at styre uden om dem. Kroppen kræver ligesom bare mad fra grillen 😉 Det kender du garanteret også.

Vi ved jo også alle sammen, at spiser vi forkert, så bliver vores energi niveau bare endnu lavere. Dårlig mad = dårlig energi. Det er ingen nyhed. Det er bare så nemt at falde i – især når vi har travlt og mangler overskud.

Men hvad kan man så gøre? For der er bestemt løsninger derude. Alt afhænger selvfølgelig af hvilken kost man spiser efter. Der må du selv sorterer lidt i mine forsalg 🙂 Det vigtigste i min verden er at få fedt og proteiner, samt at undgå hurtige kulhydrater. Og ikke mindst begrænse skaderne. Går det galt, så skal det kun være et måltid og så op på hesten igen 😉 Og så husker jeg at nyde det 😉

Planlægning
Ligegyldigt hvor træt og energiforladt jeg er, så prøver jeg at holde fast i min planlægning, ellers går det helt galt. Jeg kæmper mig igennem en madplan, så jeg i det mindste har styr på aftensmaden til hele ugen, for det er mit vigtigste måltid. Ellers bliver jeg styret af mine lyster (og de er gevaldige syndige) og jeg får ikke købt rigtigt ind. Men indrømmet engang imellem er overskuddet ikke engang til planlægning 😉 Men som skrevet, så prøver jeg virkelig at fastholde lige netop det.

Ude at spise
Egentlig synes jeg har at det er blevet meget let i dag. Før i tiden var det meget udfordrende, men nu er der mange der ikke spiser de hurtige kulhydrater, så restauranterne er vant til det. De store byer er måske også ligefrem heldige at der er steder der har specialiseret sig i Low carb mad 😉

  • Er der tag selvbord, giver det sig selv – så styrer du uden om de hurtige kulhydrater
  • Er der salatbord, så tag det. Der er som regel mange dejlige ting imellem
  • Bed tjenere om at få salat eller grøntsager til dig kød, når du bestiller. De fleste steder opfylder de ønsket med glæde.
  • Sig nej tak til at have en brødkurv på bordet (det vil kun friste dig)
  • Bed om at få oliven olie på din salat og ikke dressing.
  • Spis dig mæt i kød, grøntsager og salat

Læs mere om at gå ud at spise her. Der er flere gode råd. Undgå de hurtige kulhydrater (kartofler, brød, ris osv.). Spis dig mæt i grøntsager og kød.

Fra supermarket
Der findes også rigtig mange gode løsninger i dag. Mange supermarkeder har sådan nogle færdigblandet salater. Og de kan være rigtig gode i en snæver vending. Du kan også få frosne grønsagsblandinger som er lige til at komme i ovnen eller på en pande. Som tilbehør til en hurtig købt salat eller grøntsager,  kan du købe noget kød eller fisk der er hurtig at lave enten på en pande eller i en ovn. Det kunne f.eks være følgende.

  • Dåse tun
  • Fersk laks – faktisk alt fisk
  • Koteletter
  • Bøffer
  • Kylling filet
  • Svineschnitzler
  • Kalkunschnitzler
  • Kylling i bakke lige til at sætte i ovnen
  • Bakke med kød og grønt lige til at sætte i ovnen (fås ofte i de store supermarkeder)
  • Hvis der er delikatesse kan du købe f.eks flæskesteg
  • Færdige spyd lige til at lægge i ovnen
  • Vil du have sauce til så køb en lækker Bearnaise (Erik´s eller Bähncke er ok)
  • Tilbehør kan også være en pose frosne bønner. Vend dem i olie, drys med salt og bag dem i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter.
  • Frosne grøntsager er gode 😉
  • En proteinbolle fra Lidl med ost, pålæg og grønt (og evt. mayo) er også et godt bud.

Take away / fastfood
Også her  har du gode muligheder. Der er rigtig mange shop der gør sig at sælge sundt take away, men også de almindelig pizzariaér og gillbarer kan hjælpe. Husk dog at dressing kan være et problem for nogen, så hvis du ikke  har det godt med det, så bed om at få det uden.

  • 1/2 grillkylling med salat
  • Tortilla med salat og kød
  • Bøf med salat
  • Salat med f.eks kylling og bacon
  • Sushi – rispapirsruller, sashimi, sticks, salat
  • Stegte grøntsager
  • Tapas – meget tapas er godt. Oliven, kød, pølser osv. Husk at fravælge brødet
  • Kyllingespyd fra 7 eleven
  • Fiskefrikadeller ( kan indeholde lidt mel, men det er som regel meget lidt)

Til frokost
Hvad kan du købe til frokost eller tage i kantinen ? Rugbrød er ok at spise (Min. 8% kostfibre. Max 40 g kulhydrat pr. 100 g. Sukker/sirup/hvedemel max 2%). Så kig på smørebrødet. Også selv om du ikke kan få oplyst om hvad rugbrødet indeholder. Det er som regel i den gode ende og mætter godt. Ofte er der også så meget pålæg på at det er ok.

Smørebrød

  • Æggemad med mayonnaise
  • Skinke
  • Flæskesteg (tag rødkålen og de syltet agurker af)
  • Røget ål med røræg
  • Røget laks med røræg
  • Rejer, æg og mayonnaise
  • Roastbeef (tag remouladen og løgene væk)
  • Mørbradbøf med bløde løg
  • Sild og løg

 

Ellers finder du måske en god salat i din kantine, supermarket eller på grillen. Eller du kan tage rester fra aftensmåltidet med i en Tupperware 🙂 Det er nemt. Kig evt. også på forslagene til Take away. En proteinbolle fra Lidl med ost, pålæg og grønt kunne også være et godt valg 😉

Hold dig fra de færdigkøbte salater (f.eks hønsesalat, æggesalat, russisk salat osv.), remoulade, paneret ting og syltet ting (agurker, rødkål, rødbeder osv.).

Til morgenmad
Her er der mange gode muligheder, som er hurtige at gå til 🙂

  • Skyr med mandler og frugt
  • Græsk yogurt med f.eks fiberstrø, mandler eller frugt
  • Sukkerfri frugtgrød med Skyr
  • Knækbrød (Min. 15% kostfibre. Skal være baseret på rug og/eller klid) med ost og pålæg
  • Rugbrød med ost og pålæg
  • Rester fra aftensmaden 😉

Du kan læse flere forslag til morgen mad her i indlægget PCO-venlig morgenmad for 200 kalorier

Dit valg
Ja, vi kan faktisk overleve, selv når vi har travlt, mangler energi og overskud. Men i længden må man nok selv i køkkenet, specielt hvis man ønsker at spare lidt på pengepungen 😉 Og så husk at det handler om valg 😉 Du kan altid træffe dine egne valg. Engang imellem vælger du det usunde og så find fred med det. Man kan ikke leve 100% sundt hele tiden. Så vælger du at spise lidt usundt en dag, så nyd det og drop den dårlige samvittighed.

Andre gange træffer du bedre valg og så er det godt. Jeg tænker altid at det er bedre at spise en grovbolle end at spise en hvid bolle. Rodfrugter er bedre end pomfritter, fedt er bedre end kulhydrater osv. Hele tiden valg vi må tage 😉

 

Husk at du har et valg 😉

fastfood 2

Portobella fritter

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *