Posted by admin on april - 28 - 2014 | 1 Comment

 

Jeg er glad for at kunne præsenterer jer for PCOliv´s helt egen personlige træner:-) Det er fantastisk at Robert stiller op til at besvarer spørgsmål og skive indlæg her på bloggen. Det er med til at vi kan få mere fokus på det meget vigtige område – motion og træning. Mange tak til dig Robert, for at hjælpe os:-)

Jeg kan i øvrigt fortælle at Robert er en meget sød mand, som du trygt kan stille dine spørgsmål til:-) Og så er Rikke hende der laver en masse skønne opskrifter til os her på PCOliv. Har du et spørgsmål til Robert eller et emne du gerne vil have at han skriver om, så skriv til nrebdahl2@gmail.com

Du er også velkommen til at skrive direkte til Robert  exfiltr8@gmail.com. Dit spørgsmål og svar kommer her på bloggen.

robert profil 1

 

 Robert Andersen

Personlig træner

Jeg hedder Robert Andersen, 34 år. Jeg bor i Græsted, Nordsjælland sammen med min kone Rikke og vores 2 børn Lea og Zander. Jeg har en baggrund som sergent fra Forsvaret. Efter jeg stoppede i 2007, da vi fik vores søn, begyndte jeg at uddanne mig inden for sundhed og træning. Allerede da vi besluttede at få et barn havde Rikke svært ved at blive gravid, og der skulle gå 3 år før hun blev gravid. Samme tidshorisont havde vi med nummer to, men det var under første graviditet at Rikke fik konstateret PCO og vi blev mere opmærksomme på tilstanden.

 

Hvilket arbejde har du og hvilken uddannelse?

Jeg er uddannet personlig træner med speciale i sportsskader og arbejder som dette. Ydermere vejleder jeg folk i ernæring og hvilke fødevarer som passer til netop deres situation. Populært sagt omsætter jeg de gældende kostråd til praksis.

 

Hvorfra stammer din interesse for kvinder med PCO og deres træning?

Min interesse for fysisk træning stiler langt tilbage, men efter at min kone Rikke begyndte at blive opmærksom på PCO, som hun fik konstateret i 2005, blev jeg mere opmærksom på træningen omkring PCO og hvilke processer træningen har en indvirkning på.

 

Er vi kvinder med PCO så specielle, at vi skal træne på en bestemt måde, eller kan vi bare få hjælp i ethvert fitnesscenter?

I bund og grund er processerne omkring optagelse / forbrænding af næringsstoffer i kroppen de samme hos alle mennesker. Så nej der skal ikke trænes på specielle måder. En evt. træner ”behøver” ikke at tage hensyn til PCO alene, men kun eventuelle skavanker og ønsker fra kunden. De fleste fitnesscentre tilbyder forskellige typer proteindrik. Et godt råd til kvinder med PCO er at gå uden om de såkaldte recovery shakes, da de har et højt indhold af kulhydrater. Men almene protein shakes burde ikke udgøre et problem.

 

Er træning/motion vigtig for os kvinder med PCO?

Fysisk træning er vigtig for alle, men især kvinder med PCO vil have gavn af træning. Ved fysisk træning stimuleres ens muskler og derved optagelsen / afbrændingen af glukose (sukker). Kroppens sukker balance reguleres af insulin som transportere glukose ind i cellerne. Her bruges glukosen som brændstof for kroppen. Denne proces er størst i musklerne og de er også de største lagre for glukose. Så groft sagt giver en større muskelmasse en bedre regulering af sukkeret i blodet. Dette vil også gøre at kvinder med PCO bedre kan ”træde ved siden af” uden dette påvirker dem synderligt. Det kan også gøre at PCO symptomerne vil være mindre synlige.

 

 Hvad gør man når man er meget overvægtig og har svært ved at træne?

Det handler om at finde en motiveringsfaktor. Det kan være at man begynder sammen med en makker, det kan være et træningsforløb med en personlig træner eller noget helt tredje.

En rigtig god måde kan være at se målet med sin træning. Få det visualiseret for sig. Lav en liste med fordele og ulemper ved fysisk træning. Det kan man lave med fx en personlig træner. Rigtigt vigtigt er at sætte sig et mål, både tidsmæssigt og fysisk. Ellers er der ingen ”gulerod” ved træningen. Endnu vigtigere er at sætte sig delmål. Derved bevarer man motiveringen og arbejdet frem til næste delmål bliver overskueligt.

 

Hvordan hjælper træning på PCO symptomerne?

Som beskrevet tidligere giver det kroppen en bedre sukker regulering og ens glukose depoter i musklerne bliver større i takt med muskelmassen øges. Det kan være med til at nedsætte symptomerne på PCO og giver en større modstandskraft mod indtagelse af for meget sukker.

 

Behøver man at træne, når man er normalvægtig?

Det er altid godt for mennesker at bevæge sig. Nyeste forskning viser at en øget muskelmasse kan forlænge en persons liv med op til 10 år. Med alderen øges også vores risiko for øget kropsvægt. Hos kvinder med PCO er den risiko større, men har man en normal vægt og dyrker motion vil den øgede forbrænding og muskelmasse nedsætte risikoen for overvægt.

 

Hvilke emner kan man skrive til dig om?

Stort set alle emner omhandlende træning. Jeg svarer også gerne på spørgsmål omkring kost før, under og efter træning. Men omkring almen kost er Trine fra Diætisthuset nok mere kompetent.

robert qfit

One Response so far.

  1. Karina siger:

    Spændende med fokus på træning. Det er glædeligt.