Nyt år, ny vilje, nye tider, ny start

pastel-new-year-1435612-1-m

 

Nyt år er for mig altid en vigtig skillelinje:-) Et nyt år starter og giver muligheden for at lægge alle de gamle dårlige laster bag sig. Tror at mange har det som jeg;-)

Jeg fandt mit blogindlæg fra sidst år frem. Her havde jeg liste over 10 nytårsforsætter. Og faktisk kan jeg sætte hak ved dem alle – på nær en. Nr. 4  hænger desværre lidt. Især omkring vægttabet. Men er faktisk stolt over at jeg har kunne opfylde de 9 andre:-)

Mine 10 nytårsforsætter 2013

1. Prioterer mig selv

2. Finde balance mellem arbejde og fritid

3. Give mine børn glæde

4. Spise PCOvenligt (gerne med vægttab til følge)

5. Være tro mod mig selv

6. Fylde mit liv med glade positive oplevelser

7. Være mere social, både privat men også med PCOliv

8. Huske at rose mig selv for mine succeser

9. Komme til Gynækolog (det har jeg ikke været i rigtig mange år)

10. Få styr på min krop med blodprøver osv.

Men 2014 giver jo en ny start og jeg skal have opfyldt nr. 4 i år;-) Her er nogle gode tips til dig der også vil starte forfra – eller fortsætte;-)

Madlog – for mig er det den eneste vej frem. Altså at taste alt hvad jeg spiser. Det gør at jeg har fuldstændig styr på fedt, protein, kulhydrat og ikke mindst kalorierne. For ligegyldig hvilken kost man spiser, så er man nød til at kigge på kalorieindtaget, hvis man vil tabe sig. Jeg taster som regel et par måneder hvor efter jeg har styr på det igen og bare kan taste et par prøve dage engang imellem. Undre mig altid over hvordan jeg kan glemme potionsstørrelserne;-) Hvis du ikke skal tabe dig er det stadigvæk en god idé at taste hvad du spiser. Så kan du styrer fordelingen af din kost. Der findes flere udbydere end Madlog.dk F.eks har Viivaa en gratis udgave og der findes også en gratis app (ved ikke hvad den hedder). Så her er pengene ingen undskyldning;-)

Planlægning – uh, her skal jeg virkelig tage mig sammen, men for mig er madplaner super vigtige. Så alt er planlagt i mindste detalje. Der skal være frokost osv. Ellers spiser jeg forkert. Og hvis aftensmaden ikke er planlagt, så bliver det tilfældigt og kedeligt – og hvem gider det i længden;-) Når jeg ikke har planlagt, er jeg meget tilbøjelig til at falde i vandet og spise meget forkert.

Motivation – hvad motivere dig? Er det at blive gravid, tabe dig, bedre velvære osv. Skriv det ned. Skriv hvad du ønsker og tag dette stykke papir frem engang imellem. Du kan også hænge det op, som jeg gør. Her er ofte fyldt med små papirer med diverse kloge ord på;-) Jeg har også et billede hængende af mig selv. Ikke et billede jeg vil vise jer, for det er det grimmeste jeg har kunnet finde. Hvor dobbelthagerne og maverne hænger frit og blævre i vinden (sorry, men må overdrive). Det motiverer mig til at sige – NEJ. Behøver vel ikke at sige at det hænger på køleskabet;-)

Tag kontrol –  Jer der har været på mine kurser ved hvad jeg mener. Tag kontrol over din PCO og tag dine valg. Gør det til DIT valg at spise PCOkost. dyrk ikke det du ikke kan få, men hold fokus på alle de skønne ting du kan spise.  Søg viden, så du er forberedt og kan tage de bedste valg for dig selv. Kurserne jeg holder sammen med Diætisthuset er gode til det. Der får du den tekniske vide på plads.

Dyrk din PCO – Her vil nogle måske stejle, men jeg mener det faktisk. Snak med andre der har PCO. Du kan gøre det anonymt over nettet på vores gratis forum. Men du kan også  melde dig til nogle af de kurser jeg afholder i det nye år. Der er bla. madlavningskurer, PCOweekend osv. Der er massere af muligheder for at møde andre med PCO, dele erfaringer og blive fortrolig med sin PCO. At ignorer sin sygdom kan ikke anbefales. Jeg gjorde det i en del år (og i perioder), det giver bagslag. Det er blevet lettere efter at jeg har anerkendt at jeg har PCO og altid vil have det.

Lækker mad – gør din mad lækker. Måske lyder det mærkeligt, men hjerneforskning viser at vi spiser meget med synssansen, så maden skal se lækker ud. Flotte farver og flot anretning. Så måske er det her det er en god idé at sætte lidt ekstra ind. Jeg synes det hjælper rigtig meget.

Smag – Verden er fuld af smag. Så giv din mad massere af smag. Dette vil også gøre den mere spændende. Brug fond til sauce, brug friske krydderurter, friske krydderier. Et hit her i huset er også at lave temadage. Hvor vi f.eks laver græsk aften, indisk aften, mexicansk aften osv. Så får vi mad fra div. lande, dækker bordet i landets farver, drikker landets drink osv. Det er super sjovt og hyggeligt. Kan jo laves både på voksen og børneplan;-)

Motion – ok vi kommer ikke udenom den. Vægttab eller ej, så er det sundt for os PCOpiger at rører os. Selv jeg har indset det nu og har købt en Motionscykel (yes, du læste rigtigt). Al form for at rører sig kan bruges. En god lang gå tur i skoven, en løbetur gennem byen, svømning, fitness osv. Det bedste er hvis du får en times motion om dagen, hvor din puls er godt oppe og køre. Jeg må dog nok indrømme at jeg har lang vej til 60 minutter på cyklen, da 2 minutter er nok lige nu;-) Men jeg arbejder på sagen.

Få støtte – Søg støtten hvor du kan få den. Spørg din mand,kæreste, veninde, søster, kollega, læge,  diætist eller hvem du nu vælger. Man har brug for at snakke om det og brug for at få et spark bagi når man er ved at tage forkerte valg. Det kan være en hjælp for mange, hvis man skal tabe sig, at blive vejet engang imellem hos sin diætist, hos lægen eller i en gruppe (kan evt. laves på forummet). Mange har også glæde af at være med i gruppe på madlog, forummet på PCOliv eller andre steder, hvor man vejer sig samme dag og kan skrive om sine bekymringer.

Hvad gør jeg?
Jeg har desværre taget en del på de sidste par år pga. medicin. Nu er jeg stoppet med medicinen og skal nu smide de 25 kilo der er røget ekstra på (det var bestemt ikke tiltrængt). Jeg var meget overvægtig før og nu – ja, jeg har grædt mange tårer over det, men det hjælper jo ikke. Jeg er begyndt at taste min mad igen. Som tidligere skrevet så er det vejen frem for mig. Jeg har købt en motionscykel og bruger den ca. 20-30 minutter (i slowmotion) om dagen. Og jeg planlægger. Jeg spiser selv LCHF, men min mand spiser efter normalt vægttab, da LCHF ikke fungere for ham på jobbet osv. Så jeg laver to forskellige madplaner, hvor jeg forsøger at lave en middagsmad som vi begge kan spise. Mig med sauce, fedt osv. ved siden af, så min mand kan undgå det:-)

Det lyder selvfølgelig lidt besværligt, men jeg tror det er rigtig godt. Jeg ved at jer der har fuldt mig på bloggen, måske trækker lidt på smilebåndet nu. For det har jeg været igennem før. Jeg har prøvet at tage mig sammen før, og holdt i periode. Men jeg indrømmer også at jeg i lange perioder ikke har haft overskud til at holde mine vægttabsplaner. Men faktisk har jeg været super god til at holde PCOkosten, bare uden vægttab.

Hvad er så forskellen nu og på de gange jeg tidligere har prøvet at tabe mig. Det er egentlig et godt spørgsmål. For det første er min krop meget mærket af de sidste 25 kilo. Jeg har ondt i hele min krop, ondt i mine knæ, kan ikke bukke mig osv. Der er faktisk mange fysiske ting, som jeg er pinlig over og så jeg ikke kan leve med. Før de sidste 25 kilo var jeg ikke mærket af min vægt, når jeg overholdt min kost. Så de 25 kilo skal væk. Der må selvfølgelig gerne falde mange flere, men bare jeg får det godt igen:-)

Jeg har også fået ryddet godt op i mit liv. Jeg er nu mor til to skønne børn, der sover godt om natten (har jo været et problem), og de trives begge to rigtig godt. Jeg har fået sorteret i de mennesker jeg omgås med. Så jeg nu får god energi og velvære af at være sammen med mine nærmeste. Og jeg har fået et godt arbejdsliv. Faktisk kan jeg skrive LIFE IS GOOD og mene det. Det er da fantastisk:-) Det gør at jeg har mulighed for at fokuserer på min rejse mod et lettere jeg.

Er du med på rejsen mod velvære?

Jeg ønsker jer alle et rigtig festligt nytår og håber at 2014 bliver alt det I ønsker.

Godt Nytår

 

fireworks-1420663-m

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *