Skal du i gang med PCOkosten?

Har du lige fået konstateret PCO, eller er det bare nu at du har besluttet det skal være – du skal til at spise PCOvenligt, og det hele virker en smule uoverskueligt? Det kan være svært, og derfor skal du vide at der er rigtig stor hjælpe at hente.

For det første handler det om at tage en beslutning. Det synes jeg faktisk er det sværeste. Man skal grave dybt i sig selv og virkelig beslutte at det her VIL jeg. Det er især svært, hvis man kommer fra en helt normal kost og skal finde ud af hvad PCOvenlig kost egentlig er for noget. Heldigvis kan jeg og mange andre fortælle dig at det er det hele værd. Der er så mange fantastisk oplevelser med din krop, når du har fået et stabilt blodsukker.

Her er nogle af goderne og hvorfor du skal overveje at spise PCOvenligt. Du vil opleve; mindre sult, bedre humør, stabil mave, mindre hårvækst, måske vægttab, mindre træthed mindre hovedpine, mindre mavepine, mindre luft i maven, måske få stabil cyklus osv. Faktisk kan man spise sig fra rigtig mange af de symptomer man har på PCO. Det virker selvfølgelig forskelligt fra person til person. Men det er helt sikker et forsøg værd:-) Prøv at skriv dine symptomer ned og kig på din liste om 2 måneder. Du vil helt sikkert opleve en ændring.

Hvad skal man så spise som PCOpige? Ja, det er desværre ikke helt til at give et klart svar på. Der findes flere forskellige kosttyper, som mange har gode erfaringer med virker for os PCO-piger. Måske er det en blanding af disse der virker for dig. Du skal mærke efter i din krop hvad der fungere for dig. At gå på en livstilsændring hvor du skal spise en kost der ikke fungere for dig – ja, det vil du ikke kunne overholde. Ens for alle anbefalinger er at man skal skære ned på kulhydraterne.

Her på bloggen finder du opskrifter til alle kosttyper:-) Men opskrifterne er lave på kulhydrater og uden sukker.  Opskrifterne er et billede af hvad jeg selv spiser 🙂 De er ikke lavet af professionelle diætister eller kokke. De er fremstillet i mit lille køkken og det er det jeg og familien spiser 🙂 Der forekommer næsten ingen opskrifter med rodfrugter og div. meltyper, da jeg meget sjældent spiser det:-) Alle opskrifter er meget lave på kulhydrater. Du kan selv nemt tilpasse dem, så de passer til netop din diæt. Det er ment som inspiration.

Du kan også læse mere om kosten her i mit indlæg , og måske kan det og de næste link hjælpe dig med at vælge din kost 🙂

Frk. Skrumps kostanbefalinger kan du læse her
Hanne Juul´s anbefaling kan du læse mere om her
Jane Faerber (Madbanditten) skriver her om LCHF og PCO
Klinisk Diætist Trine Klindt skriver her om Din PCO-diæt og de ti kostråd
PCOforeningen skriver her om deres anbefalinger

 

10 gode tips

 

Tip 1: Læs her hvad du kan spise og hvordan.
Frk. Skrump har udarbejdet gode retningslinjer for os PCOpiger. Læs dem her

Tip 2: Brug PCOliv.dk
Her får du adgang til over 1100 gode lækre opskrifter.  På bloggen bliver der jævnligt postet nye opskrifter og spændende relevante indlæg.

Tip 3: Den sociale del PCO Danmark
Stor gratis gruppen på Facebook med over 2200 medlemmer. Her kan du finde inspiration, hjælp, støtte og forståelse blandt andre med PCO. Du er ikke alene.

Tip 4: Start dit køkken op.
Det kan være svært at finde de lidt specielle ingredienser som bliver brugt i det PCOvenlige køkken. Heldigvis er det blevet mere almindeligt og du kan faktisk finde mange af ingredienserne i Alminde dagligdagsbutikker. Ellers prøv nettet eller helseshoppen.

Tip 5: Brug brevkassen
Tip 6: Læs om andre der har PCO
Det er rart at vide at man ikke er alene. Her kan du læse andre PCOkvinder historier – Læsernes egne historier.  Skulle du selv have lyst til at fortælle din historie, så hører jeg meget gerne fra dig:-)

Tip 7: Diætist hjørnet
I Diætist hjørnet kan du læse spændende og aktuelle indlæg fra forskellige diætister, om alle nyhederne ang. kosten. I øjeblikket er det Maria Dior der skriver spændende indlæg.

Tip 8: Fortæl om PCOliv
Hvorfor så det, tænker du nok. Men ved at fortælle dine familie og omgangskreds om PCOliv, vil du give viden videre. Mange oplever også at få serveret mad der er lavet ud fra PCOlivs opskrifter, når de kommer ud. Og det er da en glæde. Ofte skal folk bare vide hvordan, så vil de gerne hjælpe.

Tip 9: Kontakt en diætist
Er du i tvivl om din kost, kan jeg kun anbefale at du får vejledning af en diætist der ved noget om PCO. Det er virkelig gode penge at give ud, så du får basisviden i orden. Jeg anbefaler Maria Dior,  Frk. Skrump eller Hanne Juul.  Der finder du den rigtige viden og eksperthjælp.

Tip 10: Gør noget
Selvom det virker uoverskueligt, så tag det roligt. Start med at skære ned på dine dårlige kulhydrater (kartofler, ris, pasta og brød). Måske kan du ikke overholde det hver dag. Men hver gang du spiser mindre af de ting – så er det en gave til dig selv 🙂 Lidt er bedre end intet. Efterhånden vil du blive bedre til at håndtere det og din viden vil blive større.

Et ekstra lille tip er mine E-koge bøger. Dem finder du GRATIS her – Kogebøger. I dem finder du mange lækre opskrifter. Alle egnet til os PCOpiger.

 

Held og lykke med det hele:-)

 

 

 

 

 

Comments

  1. Vibeke Olsen says:

    Min datter på 16 har lige fået konstateret pcos

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *