Spørgsmål til Diætisten – Hvorfor er jeg altid sulten?

 

En læser spørg diætisten om det er normalt altid at være sulten og om hvordan hun skal sammensætte sin kost når hun har PCO.

diætisthuset

Hej Brevkasse,

 
Jeg har PCOS og har igennem de sidste par år prøvet at finde ud af hvad jeg må og ikke må spise.
Jeg synes endelig at jeg er ved at finde ud af det, jeg er normalvægtig (har jeg hele tiden været, men et par kilo lettere nu) og har faktisk fået en nogenlunde normal og regelmæssig cyklus. Men mit problem er at synes at jeg kan spise konstant, hvilket jeg tænker måske ikke er så sundt? Jeg mener, der må vel være en begrænsning på hvor meget mad man bør indtage på en dag, før det begynder at sætte…? Jeg spiser idag 6 små måltider om dagen, kan det være derfor? At kroppen vender sig til at få noget hele tiden?
 
Jeg er nødt til at stoppe mig selv når jeg f.eks. spiser aftensmad, når det er mad som jeg rigtig godt kan lide, på trods af at det er fyldt med masser af kød…
Når vi så er færdige med at spise aftensmad, går der ikke mere end en halv times tid, så har jeg lyst til noget at spise igen. Her spiser jeg så mandler ristet i ovnen med lidt salt og lidt Nellie Dellies, men igen kan jeg bare blive ved med at spise. Er det sådan for alle der har PCOS?
Hvis jeg er nødt til at stoppe mig selv generelt når jeg spiser, så er mit spørgsmål, hvor mange gram protein, fedt og kulhydrat skal man have om dagen som PCOS-“patient”? Eller måler man det mere i kalorier?
 
Med venlig hilsen
Sara
________________________________________________________________

 

 

Hej Sara,

Det er meget individuelt, hvad vi skal spise og hvor meget – har man pcos, kan det være endnu mere forskelligt, hvilken kost, som giver velvære.

Typisk vil en kvinde skulle spise ca. 1700-1800 kcal for at holde en vægt – dette afhænger dog af vægt, alder, kropssammensætning og aktivitetsniveau. Ønsker man at tabe sig er et dagligt kalorieindtag mindre end 1700 kcal nødvendigt.

 

Sammensætningen er også individuel i forhold til mange ting – mæthed, behov og psykisk/fysisk velvære. I forhold til pcos anbefales en kost med grove grøntsager og kulhydrat typer, for et stabilt blodsukker og mæthed. Kulhydratindholdet kan planlægges til bunden af det anbefalede (50%), protein indholdet i toppen af det anbefalede (20%) og fedtindhold som normalt (ca 30%). Det et dog meget vigtigt at understrege, at dette er overordnet og altså meget individuelt – særligt ved pcos, da kulhydrat tolerancen kan være forskellig.

 

Mængden i gram af hvert næringsstof afhænger af, hvor mange kalorier man skal spise og hvordan de skal fordeles.

 

Ved pcos ses ofte insulinresistens – dette kan være årsagen til, at du hurtigt føler dig sulten eller kan blive ved med at føle sult. Det er derfor nødvendigt med et stabilt blodsukker. Her er 6 måltider om dagen en god ting – sørg for, at der er en grov kulhydratkilde i dine måltider (grove grøntsager, lidt groft brød/knækbrød/pasta) da dette giver et stabilt blodsukker og mæthed, så du muligvis kan undgå sultfornemmelsen.

 

Med venlig hilsen

Heidi Rydahl Jensen
Klinisk Diætist
DiætistHuset

 

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *