Spørgsmål til Maria Dior – Er min træning god nok?

En læser spørg Maria om den træning hun laver er god nok og den mest effektive. Og hvad kan man spise efter træning.

Logo Maria Dior

Først vil jeg sige at jeg er utrolig glad for denne her side og hvor er det fedt at vi kan skrive og spørge jer til råds.
Jeg er 31 år og har også PCO. Vi kæmper en lang sej kamp på at blive gravide og har været sammen de sidste 10 år uden at blive gravid. Har for en måned siden først mærkeligt nok fundet ud af hvor vigtig kosten er når man har PCO, utroligt at man ikke får sådan oplysninger fra evt. læge eller gynækolog men selv skal finde ud af det. ;0)

Jeg er social og sundhedshjælper og arbejder som nattevagt på et plejehjem. 7 dage og 7 dage fri.
Jeg er normalvægtig 60 kg og måler 158cm
Jeg træner i fitness World 3 gange i min arbejdsuge og 4 gange i min friuge.
Det er hovedsageligt 2 x stram op og 1 x zumba i min arbejdsuge og
3 x stram op og 1 x zumba i min fri uge.
Jeg arbejder fra onsdag til onsdag fra 23:00 – 06:30
Og holdene er altid – Mandag, onsdag, torsdag og lørdag el søndag.
Timerne vare i 50 min.

Vil du mene det er fint med træning for mit vedkommende og har du evt ideer til hvad kan jeg spise efter træning da jeg ofte er sulten og lækkersulten??

Hilsen Karin

 

_________________________________________________________________

Kære Karin.

Det er godt du selv har fundet ud af kostens betydning, når andre ikke har oplyst dig!Med hensyn til træning, er antal timer du er af sted ganske udmærket, dog er det træningstype og kvalitet der tæller, og der virkelig giver resultater! Styrketræning, den rigtig, rigtig tunge slags, er det der har absolut bedst effekt, både på os med PCO, men også for at øge fertiliteten.

Kvinder i alle aldre og træningserfaring kan forbedre deres krops reaktion og håndtering af insulin, ved tung styrketræning. Når kroppen ikke reagerer på insulin, producerer bugspytkirtlen mere insulin i et forsøg på at fremkalde den korrekte reaktion og genoprette blodsukkeret til et stabilt niveau. Ved overskydende insulin i kroppen skaber den en hormonel ubalance, der øger androgen produktion af æggestokke. Progressiv styrketræning øger skeletalmusklaturens størrelse og musklernes evne til at håndtere glukose. Forskning viser at disse tilpasninger medfører øget insulinfølsomhed uafhængig af din vægt. Selv om regelmæssige besøg i fitnesscenteret ikke flytter tallene på vægten, vil en med PCO stadig erfare en sundere og stærkere krop, med færre symptomer.Dog vil jeg understrege, at et styrketræningsprogram der ikke er personligt lavet til netop dig, kan gøre mere skade end gavn. Vi har alle ubalancer i musklerne, og vores kroppe er asymmetriske til mindre og større grad. Har du ikke den korrekte teknik, eller et program tilpasset din krop, dine symptomer og dine mål/ønsker, er det ikke sikkert du opnår de ønskede resultater med din styrketræning.

Jeg anbefaler dig at opsøge en personlig træner eller fysioterapeut med viden om din diagnose og tung styrketræning, så du får det maksimale ud af de timer du bruger i dit fitnesscenter!

 

I forhold til mad, kan en proteinshake eller en Post workout smoothie, både tage sukkertrangen og den ekstra sult der melder sig. Held og lykke med det!

Venlig hilsen
Maria Dior
Ernæringsfysiolog
Personlig træner
Massør
Coach
www.mariadiorfertility.com

Har du et spørgsmål til Maria Dior, så kan du sende dit spørgsmål på nrebdahl2@gmail.com . Maria svarer på spørgsmål om kost, træning og det mentale i forbindelse med fertilitet, kost, træning osv.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *