Spørgsmål til Maria Dior – Kan jeg spise havregryn og drikke kaffe?

Hvor bliver jeg dog klog af alle de dejlige spørgsmål som I sender til Maria 🙂 Her får vi svar på om vi kan spise havregryn og hvordan er det nu lige med morgenkaffen?

Logo Maria Dior
Hej Maria
 
Jeg har spist PCO-kost i et år nu og det har haft god effekt på min cyklus. 
Jeg har fulgt forskellige PCO-opskrift bøger eller fundet opskrifter på nettet – fx PCOLiv.
 
Jeg har stadig nogle ubesvarede spørgsmål, som jeg håber du måske kan svarer på!
 
Kaffe:
Jeg har skåret voldsom ned på mit kaffeforbrug, max to kopper dagligt (alm kopper og ikke krus).
Jeg burde nok droppe det helt, men det er ret svært.
 
– Mit spørgsmål er om det er bedre at drikke koffeinfri kaffe?
 
Havregryn:
Min svigerinde og jeg har begge PCO og vi undre os virkelig meget over, at man ikke spise havregryn – vi elsker det.
Jeg har dog ikke spist det i et år.
 
– Mit spørgsmål er hvorfor er havregryn forbudt? Pga. GI-tallet?
 
Sødemidler:
Jeg har brugt ISIS perfect fit til bagning og madlavning, da det har været angivet i flere opskrifter.
Men nu læser jeg flere steder, at det er lidt forbudt i PCO-kost!
 
– Mit spørgsmål er om ISIS perfect fit kan bruges eller bør jeg bruge et andet sødemiddel og hvilket? 
 
Jeg håber du kan hjælpe – jeg har fået meget hjælp af dine tidligere svar på hjemmesiden PCOliv!
 
Med venlig hilsen Merete 
_____________________________________________________________________

Hej Merete.

Det er dejligt at høre du har fået noget ud af mine svar på PCOliv!
Kaffe er som sådan ikke en synder, andet end koffeinet. Det er fordi Koffein kan påvirke insulinfølsomheden. Derfor vil det bestemt være bedre at drikke koffeinfri kaffe 🙂
Jeg spiser personligt havregryn, da jeg synes det er en udmærket kilde til kuldhydrat, det er glutenfrit og det gir en god og lang mæthedsfornemmelse. Det er sådan med alle “nej-varer” at det alene har en indflydelse på insulinniveauet, men desto mere kompleks du spiser, desto mindre giver de enkelte produkter en meget høj påvirkning af insulin niveauet. For eksempel vil havregryn brugt som mel erstatning til kødboller med grøntsager og måske en sovs til, slet ikke give den samme blodsukker stigning som en skål ren havregryn 🙂 derfor vil jeg sige man godt må indtage det i mindre mængder i et kompleks måltid. Igen, har du en skål havregryn med lidt husk, nødder, mælk og bær, bliver den glykemiske indeks endnu lavere. Havregryn (40 gr) har en GI på ca 22, mens let kogte havregryn har en GI på 89.
Isis perfect fit kan bruges, da alternativet stadig er bedre end rent sukker, men det indeholder polydextrose, hvilket jeg ikke anbefaler da det påvirker blodsukkeret.
I artikkelen om sødemidler kan du se hvilke alternativer jeg bedre kan anbefale 🙂 (http://pcoliv.dk/information-omkring-soedemidler-til-pco-kost/)
Held og lykke!

Med venlig hilsen

Maria Dior
Diætist
Personlig træner
Massør
Coach
www.mariadiorfertility.com

 

Har du et spørgsmål til Maria Dior, så kan du sende dit spørgsmål på nrebdahl2@gmail.com . Maria svarer på spørgsmål om kost, træning og det mentale i forbindelse med fertilitet, kost, træning osv.

.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *