Spørgsmål til Maria Dior – taber mig på KISS, men skal tage på. Hvad gør jeg?

En læser spiser KISSkost og tager sig af det. Men denne læser skal faktisk ikke tabe sig, men derimod tage på 🙂 Derfor spørg hun Maria Dior om hjælp. Læs svaret her.

Logo Maria Dior

Hej Maria

Jeg er lige blevet diagnosticeret med PCO og jeg er ikke helt sikker på kosten da jeg er undervægtig med BMI 17 og vil meget gerne tage på.

Jeg har læst meget om KISS kosten, men læser at de fleste taber sig af denne kost og det skal jeg jo ikke. Jeg synes også at det er svært at få nok kalorier og jeg spiser nok for meget protein ift. min vægt? Men gør det noget hvis man skal tage på?

Jeg har ingen ideer om hvad jeg skal spise på en dag både morgenmad, frokost, aftensmad og mellemmåltider.

Med venlig hilsen Sabrina 

——————————————————————————————-

Hej Sabrina.

Ligesom med et vægttab, gælder det samme for en vægtøgning i grove træk – det handler om kalorier.

Kuldhydrat bliver omdannet til fedt, hvis vi får mere end hvad vi kan bruge til energi. det bliver lagret som energidepoter som kroppen forsyner sig af når den står og mangler energi ved meget fysisk aktivitet eller et konstant kalorie underskud. i en periode man ønsker at tabe sig, skal man derfor spise mere end hvad kroppe kan nå at forbrænde i løbet af dagen, dog ikke ens betydning med at man skal spise alt muligt usundt, selvom det er den hurtigste måde til en vægtøgning.

Hvis du spiser fødevarer med et lavt glykæmisk indeks samtidig med at du forsyner din krop med både mættet og umættet fedtstof, og indtager den mængde protein som du synes passer dig, og spiser mere end dit BMR (basal metabolic rate) vil du tage på. Mit forslag er at vente lidt med KISS Kosten til du når op på den vægt du ønsker, og så skal du selvfølgelig huske at de der taber sig på KISS kost, er overvægtige eller moderat overvægtige når de starter på den, derfor vil de opleve et kalorie underskud, som igen fører til et vægttab. Man kan sagtens spise efter principperne og tage på, så længe man spiser nok mad:)

Sødekartofler, havregryn, mandler, avokado, fløde, laks, brød, fuldkornsris, fuldkornspasta, sovs osv. har et højt calorie indhold per gram, og vil hurtigere føre til vægtøgning.

Venlig hilsen
Maria Dior
Ernæringsfysiolog
Personlig træner
Massør
Coach
www.fitfamily.dk

Har du et spørgsmål til Maria Dior, så kan du sende dit spørgsmål på nrebdahl2@gmail.com . Maria svarer på spørgsmål om kost, træning og det mentale i forbindelse med fertilitet, kost, træning osv.

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *