Update efter mit lægebesøg.

Dette er bare en lille bitte update, for alle jer der følger mig:-) Som jeg skriv om i et tidligere indlæg fik jeg taget blodprøver. Lægen var fuldstændig inkompetent. Det viste sig at mit kolesterol tal var meget fint og helt perfekt. Nå, men ud til højre med lægen og hun er nu erstattet af den sødeste og meget dygtige læge:-)

Jeg fik taget nye blodprøver for et par uger siden, og må indrømme, at jeg har været lidt spændt på resultatet. Jeg er jo mellem de to blodprøvetagninger skriftet fra KISS til LCHF. Og må da indrømme, at jeg har tænkt mit engang imellem. Men alt hvad jeg har læst om LCHF, så burde det jo ikke have indvirkning på kolesteroltallet.

Og ved I hvad? Mine tal er så flotte. Kolesteroltallet er stadigvæk det samme og helt perfekt:-) Det er da fantastisk. Når jeg tænker på hvad jeg har spist af piskefløde, 2-4 æg om dagen,  fed ost og fedtkanter – så kan jeg næsten ikke forstå at det er sandt;-)

Jeg fik taget blodprøver igen, fordi jeg er så træt, træt med træt på. Jeg er også så svag, at jeg dårligt kan støvsuge. Og det ligner mig bare overhovedet ikke. Så jeg mistænkte B12 mangel igen. Det havde jeg heldigvis ikke. Men tilgengæld er jern stadigvæk meget lav. Så nu er jeg på endnu en jern kur:-( Det er meget uforståeligt med jernmangel (og blodmangel), da jeg spiser rigtig mange grøntsager og kød. Og rent faktisk er bevist om at få store mængder jern ind den vej.

Nå, jeg må jo tage det som det kommer og bare glæde mig til at foråret snart er her. Det giver altid noget nyt energi og friskhed:-)

Nu skal jeg have taget blodprøver igen om en måned

Comments

  1. Anne Moss Nielsen says:

    Det er jo rigtig dejligt dine tal er gode. Men jeg fik så sent som igår konstateret for højt kolesterol hvilket jeg ikke har haft før og jeg har lige været på lchf. Det er i hvert fald vigtigt man har kompetente fagfolk med inde over;)

    1. admin says:

      Du har ret i at man altid skal have lægen med på sidelinjen, når man laver store kostændringer:-)

      Jeg finder det svært at tro på at de 14 dage du har været på LCHF, kan give dig forhøjet kolesterol. Men tænker det kan hænge sammen med andet i din krop. Du ved nok hvad jeg mener;-) Og med det i tankerne, kan LCHF måske være dårlig for dig. Godt du var forbi lægen.

  2. Jakob says:

    Hej spændende at høre om dine resultater. Jeg har selv oplevet det samme med energiniveauet da jeg begrænsede mit kulhydrat indtag til ca. 50g om dagen. Jeg manglede også b-vitaminer, jern og calcium. Selvom jeg prøvede at tage vitaminer for det, så var det eneste der virkede at indføre kulhydrater igen, til omkring 150g om dagen. Kulhydrat fattige kure er fantastiske til vægt tab, og hormon forstyrrelser i kroppen. Men om det er sundt på langsigtet tvivler jeg stadig på, efter hvad jeg har oplevet på egen krop. Så måske du også skulle bare lidt flere kvalitets kulhydrater fra grønt og frugt
    jeg tror at kroppens processer er mere avancerede end man lige går og tror, f.eks. også med hensyn til kroppens optagelse af næring. Og hvor meget der egentlig bare ryger igennem systemet uden at blive brugt.
    Det er bare mine tanker og erfaringer, hvad tænker du om det?
    Hilsen Jakob, 17 år.

    1. admin says:

      Spændende, Jacob:-) Jeg er dog slet ikke enig. 150 g kulhydrat er ikke til min krop:-) Det er alt for meget. Jeg ligger på ca. 30 g. om dagen og det passer fint. Nogle gange må jeg dog op på 40 g.Men jeg vil give dig ret i at man skal tænke på kvalitets kulhydrater.

      Nu har jeg jo også PCO, så der er også nogle hensyn at tage der;-)

      Hver krop er unik og vi har forskellige behov. Man kan ikke sige at en slags kost er perfekt for alle. Man må selv finde sin vej igennem:-)

  3. Henriette says:

    Hej
    Flot 🙂
    Jeg har lidt bud da jeg også har haft problemer med jern. Husk at spise jern sammen med citron eller andet c vitamin.
    Jern der spises sammen med fuldkornsprodukter, tørret bønner, nødder mv som ikke er sat i blød først optages eget dårligt. Fytin binder mineralerne sammen og de ryger lige igennem dig uden at man optager ret meget af det.
    Mælk , kaffe og te kan også hindre optag af jern.

    Husk gså at det er vigtigt at man spiser ige så meget zink pr mg som man spiser jern ellers kan man komme i ubalance.
    Fil du målt dit niv af. Vitamin D de fleste af os lgger meget lavt på denne årstid.

    Jeg har selv som vegetar/ veganer haft bordeline højt kolesteroltal…. I dag er det perfekt trods riiigelig æg og smør

    1. admin says:

      Tak for de gode tips. Det skal jeg tænke over:-)

      Fik desværre ikke målt D-vitamin, da lægerne ikke må tage det med mindre man har alvorlige sygdomme (hvad det så betyder).

      Jeg synes det med vitaminer er noget svært noget. Det hele hænger sammen og er svært at gennemskue for os dødlige;-)

  4. Henriette says:

    Stress er en af de største faktore mht kolesterol tal og forøvrigt er det ikke skadeligt for kvinder at ha let forhøjet tal.

  5. Henriette says:

    Det forstår jeg ikke … Jeg fik mit målt da min datter i forbindelse med et stort projekt fik konstateret lavt niv, hun spiste hele året 10 mcg g var ude i Solen. Så det var sært…
    Mit niv var også lavt som 70-80% af danskernes.
    Så idag tager jeg forebyggende 25-30 mcg fra 1 sep til hen mod slutningen af April
    Sørger for om sommeren at få nok sol. G jeg er sjældent så træt som før og jeg har ikke været syg de sidste 2-3 vintere

    1. admin says:

      Nej, jeg fatter det heller ikke. Måske skulle jeg bare forebygge som dig:-)

  6. Stella says:

    Enig – D-vitamin kan være en skummel synder.. Jeg var også træt, træt, træt.. og havde så også haft hårtab gennem flere år.. Jeg blev efter blodprøven sat betydeligt op i D-vitamin, og det har hjulpet

    1. admin says:

      Hmmm, så er det da mærkeligt at jeg ikke kan få taget en blodprøve. Men det er nu 2 læger det har nægtet det.

      Tror jeg selv må handle og igang med D-vitamin:-) Tak for hjælpen:-)

  7. Karina says:

    Jeg har altid haft lav blodprocent og som bloddonor spiser jeg fast max dosis af jern. Jeg fik at vide at det var en god ide at tage det uden om måltiderne ift optagelsen, så det prøver jeg at passe ind.

    Kan trætheden ikke skyldes at din krop savner kulhydraterne – jeg havde det ligesådan da jeg droppede sukker – Træt træt træt. Nu får jeg det i stedet når jeg spiser sukker for kroppen 🙂 Så måske kroppen blot vil lokke til lidt mere af de søde kulhydrater i stedet for protein og fedt….

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *