LCHF – Året rundt. Anmeldelse

LCHF året rundt

Netop i dag udkommer Jane Faerbers (Madbandittens) nye bog,  LCHF – Året rundt. Jeg var så heldig at få et anmelder eksemplar i lørdags, så jeg har haft travlt for at nå en anmeldelse til i dag 🙂 Men med denne bog gør det bestemt ingenting. Lad mig bare starte med at sige – I LOVE IT 😉

LCHF er jo en god kost for nogle af os PCOpiger. Som jeg tidligere har været inde på, så er det lidt forskelligt hvad der virker for os, men jeg ser mange der fungere godt på LCHF. Jane Faerber har skrevet om LCHF og PCO her. Det er værd at læse, hvis du overvejer LCHF.

Nå, tilbage til den nye flotte bog fra Jane 🙂 Min første tanke omkring bogen var, at den er super flot. Lækker forside (se billede), flot design/layout og fyldt med inspirerende billeder af mad. Men som noget nyt er Jane´s familie (især børnene) med i bogen. Der er mange billeder og kommentar om børnene, hvordan man får dem til at spise LCHF og leve uden sukker. Den familiære skriveform og billederne virker troværdige og er meget inspirerende. Det viser (og overbeviser) at LCHF er sundhed, velvære og nemt at følge for hele familien. Vi bliver blidt løftet ind i et LCHF univers. Det viser også at LCHF er dagligdag. Ikke bare en kur mor er på. LCHF er en livsstil. Jeg synes det er genialt at Jane viser den side af sit familieliv.

Der er ikke så meget tekst i bogen. Men Jane formår alligevel at lære nye ting fra sig om LCHF. Bogen er fyldt med små guldkorn. Min absolut favorit er – Det bedste sted, du kan starte, er ved at frikende dig selv for skyld én gang for alle. Skyld og skam er de mest giftige ingredienser i dit liv, og det eneste, de gør ved dig, er at de får dig til at overspise og derved sabotere dine ellers så fine hensigter. Citatet er taget er fra side 26 i bogen. Og hvor er det dog rigtigt. Hvis der er noget jeg har lært af alle de år på forskellige kure, så er det netop at slippe skylden. Jeg blev sindssyg af alt det jeg havde indprintet i mit hoved at jeg ikke måtte. Og hvis jeg kom til at spise noget forbudt, så var det forfærdeligt. I dag ved at jeg ryger i engang imellem og så er det bare op på hesten igen. Så tak for at udtrykke det så fint, Jane:)

Fatisk er hele bogen uden løftede pegefinger. Den inspirer til at man skal finde sin egen vej og sin egen måde at gøre tingene på. Og at man skal tænke sundhed og ikke kur. Det er jeg stor tilhænger af 🙂

Der er mange opskrifter i bogen. Som i Jane´s andre bøger er det lækre opskrifter, hvor smag og kvalitet er i højsæde. Opskrifterne følger årets gang, så vi får opskrifter på risengrød i december, simre retter om vinteren, påskeæg til påske, koldskål om sommeren osv. Det synes jeg virker lækkert når man bladre bogen igennem. Opskrifterne er måske ikke så nytænkende, men som Jane og jeg har snakket om, så er det også svært, da stort set alt er opfundet og udviklet. Men det er gode opskrifter med lækre ingredienser og ikke mindst er de inspirerende. Lækre salater, gryderetter, brød osv. Mad til hele familien. Selv jeg, der lever i den verden, ser mange kogebøger, kigger mange blogs med opskrifter igennem hver dag osv. får lyst til at give den en skalle med LCHF, når jeg læser i bogen 🙂 Og det siger da lidt.

Bogen gør også meget i fisk, supper, drikke – noget af det jeg ikke selv gør mig så meget i. Men efter at have set opskrifter og billeder i bogen, så har jeg da fået helt mod på at kaste mig ud i det 🙂

Jeg må også ydmyg fortælle jer om opskriften på side 234 – Æbleskiver. Jane har skrevet til mig for et stykke tid siden at det er en videreudvikling af mine æbleringe. Så jeg bliver da lidt stolt der 🙂

Og mon ikke at der i løbet af ugen sniger sig en lille opskrift ind her på bloggen, fra bogen? Det er jeg faktisk sikker på 😉 Så læs med.

Jeg vil give LCHF – Året rundt, mine varmeste anbefalinger med på vejen. Det er ikke ofte at en bog inspirer så meget på flere planer, som denne har inspireret mig. Står du foran en livsstilsændring og vil begynde på LCHF, så er dette bogen for dig. Men også hvis du er “gammel” i gårde med LCHF, så kan du få meget ud af bogen. Ro, fred, harmoni, inspiration, sundhed og balance. Det er hvad du kan finde i LCHF – Året rundt.

Title : LCHF – Året rundt
Forfatter: Jane Faerber
Antal sider: 256